Verantwoord werken met je laptop: houding en instellingen

Een laptop is heel praktisch, maar heeft ook bepaalde nadelen. Wanneer je niet de juiste houding aanneemt kun je last krijgen van RSI of andere klachten. Door de juiste laptop te kiezen kun je dit proberen te voorkomen. Daarnaast is het belangrijk om zoveel mogelijk gebruik te maken van een externe muis en een extern toetsenbord. Ook het gebruik van een docking station of externe monitor is aan te raden. Besteed in ieder geval voldoende tijd aan de juiste instellingen en houding.

Steeds meer mensen vervangen hun desktop computer door een laptop, zowel privé als zakelijk. Een laptop is compact; kunt hem overal mee naar toe nemen en hij neemt geen permanente ruimte in. Een laptop heeft echter ook nadelen: hij nodigt namelijk nogal uit tot een verkeerde werkhouding, waardoor je rug-, schouder- en nekklachten of RSI kunt ontwikkelen. Door verantwoord gebruik te maken van je laptop kun je veel van deze klachten echter voorkomen.
Kies de juiste laptop

Wanneer je een laptop aanschaft is het verstandig om niet alleen te kijken naar de systeemkenmerken van de computer, maar ook na te denken over de manier waarop je de laptop wilt gaan gebruiken. Vooral het verwachte gebruik van een externe monitor, muis en toetsenbord zijn belangrijk. Wanneer je denkt veel gebruik te maken van je laptop zonder gebruik van een externe monitor is het belangrijk dat je scherm groot genoeg is om alles te kunnen zien. Als het scherm van je laptop namelijk te klein is, ga je staren en bevorder je een slechte houding.

Wanneer je denkt veel gebruik te maken van je laptop zonder dat je daarbij een externe muis of een extern toetsenbord gebruikt, dan is het belangrijk om ook te letten op de kwaliteit van de muis en het toetsenbord van de laptop.
De juiste houding

Als je achter je laptop zit is het zaak om recht in je stoel te zitten met je schouders ontspannen. Daarbij is het zaak dat je je onderarmen en en polsen en niet op je bureau legt. Dit voorkomt namelijk dat je je muis vanuit je pols beweegt. Wanneer je aan het ‘muizen’ bent, moet je dit vanuit je bovenarmen doen: daar zitten grotere spieren die je bewegingen de hele dag door vol kunnen houden.
Gebruik een extern toetsenbord en een externe muis bij je laptop

Op laptops zitten altijd een toetsenbord en een muis. Het is echter goed om deze zo weinig mogelijk te gebruiken. De meeste muissystemen op laptops veroorzaken een groter risico op RSI. De toetsenborden op laptops hebben vaak net iets kleinere toetsen dan reguliere toetsenborden. Ook dat is niet goed voor je handen en polsen. Het is daarom verstandig om een los toetsenbord en een losse muis in je laptoptas te doen. Ook als je niet op je vaste werkplek zit (waar je misschien standaard een externe muis en een extern toetsenbord hebt liggen), kun je dan altijd verantwoord met je laptop werken.
De hoogte van je beeldscherm

Als je je laptop ergens neerzet, ligt het het meest voor de hand dat je deze gewoon op je bureau of op de tafel plaatst, waarbij je het beeldscherm zo ver mogelijk naar achteren klapt, zodat je er goed zicht op hebt en je aan het werk kunt gaan. Dit kan op den duur echter tot ernstige rug- en nekklachten leiden. Voor een goede houding is het belangrijk dat je beeldscherm op ooghoogte zit, zodat je recht voor je uit kunt kijken.

De makkelijkste manier om dit voor elkaar te krijgen is door middel van een docking station. Daar kun je een externe monitor op aansluiten die je op de juiste hoogte instelt. Op een docking station kun je ook een externe muis en een extern toetsenbord aansluiten. Wanneer je een plek hebt waar je veel werkt met je laptop is het een goed idee om daar een docking station neer te zetten. Als dat niet mogelijk is, maak dan gebruik van een beeldschermverhoger of zet je laptop simpelweg op een aantal pakken papier (maak dan wel gebruik van een los toetsenbord en een loss muis, zodat je niet heel hoog met je armen hoeft te reiken).

Neem in ieder geval de tijd om je op je werkplek goed te installeren en zorg voor de juiste instellingen en houding. Dit kost misschien even tijd, maar wanneer je last krijgt van RSI of andere klachten, kun je daar vele malen meer tijd mee kwijt zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *